loading...
کانال لینکیاب گروهای چت تلگرام
مرسی گروپ چنل بازدید : 68 شنبه 12 آبان 1397 نظرات (0)
پروکسی MTProto تلگرام چیست؟ ؛ مولتی‌پراکسی تلگرام آخرین برگ این بازی است؟

پروکسی MTProto در جدیدترین آپدیت تلگرام (۴.۸.۹) برای اسمارت‌فون‌های اندرویدی قابل استفاده است. این قابلیت که تا پیش از این در تلگرام آلفا برای ویندوز و نیز نسخه مک ارائه شده بود، به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از نسل جدید از پروکسی‌ها از سد فیلترینگ و مسدودسازی‌ها گذر کنند.

پروتکل MTProto یک پروتکل امنیتی جدید است که در راستای دورزدن فیلترینگ و توسط تیم تلگرام توسعه داده شده است. پروتکل ام‌تی‌پروتو چیزی مانند Https است ولی برای پیام‌رسان‌ها و همینطور با یک تغییر قابل توجه. پروتکل Https رابط میان کاربران و سرور است ولی در پروتکل MTProto انتقال پیام‌های رمزنگاری شده به صورت “کاربر به کاربر” (Client to Client) است

به این صورت که در حال معمول پیام رمزنگاری شده (encrypted) از سوی کاربر به سرور منتقل شده، آنجا رمزگشایی (decryption) می‌شود و مجددا برای ارسال به سوی کاربر دیگر رمزنگاری مجدد (Re-encrypt) می‌شود. ولی در MTProto جدید ِ توسعه یافته توسط تلگرام، پیام رمزنگاری شده به سوی سرور فرستاده می‌شود و در آنجا بدون رمزگشایی به طور مستقیم به سوی گیرنده ارسال می‌شود. با چنین مکانیزمی امکان شنود پیام‌ها در سرور از میان می‌‌رود.

. چرا #تلگرام تصمیم گرفت پروتکل خاص خودش را توسعه دهد؟ به نظر می‌رسد پروتکل امنیتی Https تنها رمزنگاری محتوا را میان سرور و کاربران برعهده دارد. اما تلگرام چیزی بیشتر از این می‌خواهد.

۲. پروتکل Https یا پروتکل امن انتقال ابرمتن (Hypertext Transfer Protocol Secured) پروتکلی است که برای وب‌گردی بهینه‌سازی شده است. هیچ محدودیتی برای استفاده کاربران از این پروتکل برای مقاصد دیگر وجود ندارد، چرا که اصولا برای چنین چیزی طراحی نشده است.

۳. در پروتکل MTProto هر پیام ابتدا به سرور تلگرام فرستاده می‌شود و از آنجا به سوی گیرنده می‌رود. در یک پروتکل Https استاندارد پیام رمزنگاری شده‌ ارسالی، در سرور رمز‌گشایی (decrypt) شده و سپس برای ارسال به سوی گیرنده رمزنگاری مجدد (reencrypt) می‌شود.”

“۴. به زبان خودمانی سرور توانایی #استراقسمع دارد. برای پیشگیری از این اتفاق، در پروتکل MTProto پیام‌ها به نحوی رمز‌نگاری می‌شوند که رمزگشایی پیام تنها توسط گیرنده ممکن باشد و در این بین سرور تنها پیام رمزنگاری شده را از فرستنده به سوی گیرنده ارسال می‌کند.

۵. پروتکل MTProto نه تنها رمزنگاری، بلکه ساختار چت‌ها و متادیتاها را نیز تعریف می‌کند. حالا چرا Https چنین قابلیتی ندارد؟ چون اصلا برای چنین کاری طراحی نشده است. به علاوه یک پروتکل چت باید بتواند پیام‌ها را بدون نظارت همیشگی سرور میان کاربران رد و بدل کند.”

۶. مدل درخواست-پاسخ پروتکل‌های ‌Http یا Https برای چنین منظوری ساخته نشده‌اند. همچنین باید اشاره کرد پروتکل TLS نیز چنین قابلیتی ندارد و اصطلاحا client-to-client نیست.

پروکسی‌های جدید که قابلیت دورزدن فیلترینگ تلگرام را دارند نیز در بستر همین پروتکل کار می‌کنند. پروکسی MTProto در آخرین نسخه تلگرام برای دسکتاپ، مک‌او‌اس، اندروید و ورژن ۵ تلگرام ایکس مخصوص IOS قابل دسترسی است. اطلاعات بیشتر در مورد پروتکل MTProto را می‌توانید در این بخش از وبسایت تلگرام مطالعه کنید.

چگونه از پروکسی MTProto استفاده کنیم ؟

برای استفاده از پروکسی جدید تلگرام در ابتدا می‌بایست آخرین بروزرسانی تلگرام خود را از گوگل‌پلی، اپ‌استور و یا وب‌سایت تلگرام دریافت کنید. پس از فعالسازی برنامه، مطمئن شوید که از هیچگونه فیلترشکن یا وی‌پی‌ان استفاده نمی‌کنید. در ادامه می‌بایست به پروکسی‌های ارائه شده در برخی کانال‌ها نظیر @MTPProtoProxies دسترسی داشته باشید. به بخش تنظیمات رفته و در بخش Connection Type مشخصات پروکسی خود را وارد کنید. پس از فعال شدن آن می‌توانید از تلگرام بدون فیلتر استفاده کنید.

برخی مطالب در کانال‌ها و صفحات مجازی منتشر شده است که از ضدفیلتر بودن پروکسی MTProto و ارتباط‌ آن را فناوری بلاکچین می‌گوید. مطابق بررسی‌های تکراتو تفاوت میان پروکسی‌ MTProto با پروکسی‌های مشابه تنها در انتقال پیام‌ رمز نگاری شده به طور مستقل از سرور است. همان قابلیت کلاینت تو کلاینت که بالاتر به آن اشاره کردیم. همچنین ارتباطی میان این پروکسی‌ها با بلاکچین وجود ندارد.

نکته دیگر حائز اهمیت این است که تلگرام طی سیاستی هوشمندانه استفاده از پروکسی MTProto ارائه شده توسط یک کانال‌ را تنها در صورتی امکان‌پذیر کرده است که کاربر در آن عضو باشد. به عبارت بهتر کانال‌ها مختلف می‌توانند به عنوان اسپانسر یک پروکسی باشند. با این کار نه تنها گسترش این قابلیت جدید سرعت می‌گیرد، بلکه برای کانال‌ها نیز تبلیغات می‌شود، یک بازی برد-برد !

یک توسعه دهنده اپلیکیشن در توئیتر به نام به همین موضوع اشاره کرده بود. او نوشت :

به نظر نمی‌رسد جنگ میان متصدیان فیلترینگ تلگرام و برنامه‌نویسان تیم تلگرام و سایر فعالان مقابله با سانسور اینترنت به این زودی‌ها به پایان برسد. کفه ترازوی این جدال تاکنون به سمت حامیان تلگرام سنگینی کرده است. باید دید در ادامه چه پیش خواهد آمد و دروف و جنبش مقاوت دیجیتالی تلگرام تا کجا می‌خواهند به این بازی ادامه دهند.

لیست رایگان پروکسی های تلگرام را در کانال زیر دریافت کنید

https://t.me/MTProtoProxies_pe

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کانال تلگرام MTProto Proxies لیست پروکسی رایگان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 868
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 42
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 155
  • باردید دیروز : 521
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 155
  • بازدید ماه : 6,185
  • بازدید سال : 37,231
  • بازدید کلی : 433,586
  • کدهای اختصاصی